فروشگاه آنلاین باتری

آشنایی با شارژر قطره ای اتومبیل

آشنایی با شارژر قطره ای اتومبیل

اگر شما نیز یکی از دارندگان خودرو هستید، حتما برای شما نیز پیش آمده است که مجبور به استفاد از شارژرهای خودرو شوید. در این مطلب ما قصد داریم  که راجع به شارژر های قطره ای اتومبیل صحبت کنیم و به این موضوع بپردازیم که نحوه استفاده و کارایی آن ها به چه صورتی است.

همان طور که اطلاع دارید به غیر از دینام، باتری  مهم ترین جزء در سیستم الکتریکی هر خودرویی است. باتری زمانی که موتور در حال کار نیست، انرژی لازم برای راه اندازی تمام وسایل الکترونیکی خودرو شما را فراهم کرده و زمانی که موتور خودرو روشن است، نقشی اساسی را در عملکرد درست تنظیم کننده ولتاژ دینام ایفا می کند. با توجه به این کارایی ها شارژ کردن این قطعه حائز اهمیت بسیاری می باشد.

راه های شارژ باتری خودرو

دو راه برای شارژکردن باتری ماشین وجود دارد روش اول با استفاده از دینام یا با به کار بردن شارژر خارجی. در شرایط معمولی، دینام هر زمانی که موتور روشن شود، باتری را شارژ می کند. اما هنگامی که باتری به طور کامل تخلیه می شود، استفاده از یک شارژر خارجی بهترین راه برای شارژ مجدد آن است.

شارژ باتری ماشین با شارژر خارجی

همانطور که گفتیم زمانی که باتری به طور کامل تخلیه شود به صورتی که  حتی قادر به روشن کردن موتور نشود، زمان اسفاه از یک شارژر خارجی برای شارژ باتری خودرو است. شارژرهای خارجی باتری خودرو برق متناوب را قطع کرده و 12 ولت DC  را در ولتاژهای پایین تری به خودرو ارائه می دهند. شارژ باتری مرده یا تخلیه شده با ولتاژهای بالا می تواند سبب افزایش گازگیری هیدروژن شود که به نوبه خود می تواند باعث باتری منفجر شود. به همین دلیل استفاده از یک شارژر قطره ای ایده بسیار خوبی است.

نحوه کار شارژرهای قطره ای

بیشتر شارژرهای باتری، بازه گسترده ای از آمپراژهای گوناگون را تولید می کنند. اما نکته اصلی این است که برخی از باتری ها نیاز دارند که به آرامی یا به سرعت شارژ شوند. همچنین برخی از باتری ها به گونه ای طراحی می شوند که برای مدت زمان طولانی بدون شارژ بیش از حد، متصل باشند. برای استفاده عمومی، شارژرهای قطره ‌ای که جریانی بین 1 تا 3 آمپر داشته باشد این کار را انجام می ‌دهد.

نحوه استفاده از شارژرهای قطره ای 

قطره چکان شارژهای قطره ای از یک تنظیم کننده باتری تشکیل شده است که میزان شارژ را تنظیم کرده و از شارژ بیش از حد نیز جلوگیری می کند. همچنین باتری خودرو شما را با سرعتی مشابه به سرعتی که خود باتری تخلیه می کند، شارژ می کند تا ظرفیت کامل باتری حفظ شود و دچار آسیب نشود.

نحوه استفاده از شارژرهای قطره ای بسیار آسان است. شارژرهای قطره ای عموما از یک جعبه ساده، یک کابل برق و دو گیره تمساحی تشکیل شده اند. قبل از اتصال همه چیز و شروع کار خود، اطمینان حاصل کنید که ولتاژ و آمپر را متناسب با باتری خود تنظیم کرده اید. سوئیچ ها و دکمه های روی جعبه شارژر را بررسی کرده و قبل از اتصال شارژر به منبع برق، آن ها را تنظیم نمایید. همچنین قبل از شروع اتصال شارژر، مطمئن شوید که تمام اقدامات احتیاطی ایمنی را انجام داده اید. مهم است که خودرو شما در محلی خشک و عدم بارندگی پارک شود و دارای تهویه مناسب باشد. پیدا کردن محل مناسب برای اتصال ترمینال منفی شارژر، کلید تکمیل ایمنی مدار شارژر قطره ای شما است.  سپس گیره های تمساح را وصل کنید. کابل قرمز رنگ به قطب مثبت باتری وصل کنید تا شارژ شود. هنگامی که از اتصال محکم مطمئن شدید، سیم سیاه و منفی را به محل زمین خود که در مرحله دوم قرار دارد وصل کنید. زمانی که اتصالات شما برقرار شد، اطمینان حاصل کنید که تمامی تنظیمات مطابق با دفترچه راهنما برای نوع باتری که قرار است  شارژ کنید، تنظیم شده است. شارژر را به برق وصل کرده و آن را در موقعیت «روشن» قرار دهید.